1. "Листочки"Підготовка дітей. Розглядання на прогулянці листя різних дерев (клена, дуба, каштана), порівняння їх між слбою, виділення характерних ознак.Матеріал: листя дуба, клена, каштана.Правила1. Бігти до дерев тільки після сигналу вихователя.2. Обмінюватись листочками лише з різних дерев.Хід гри. Вихователь показує дітям по черзі кілька листочків знайомих їм дерев. Діти називають, з якого дерева листочки і показують відповідне дерево. Потім педагог роздає дітям по одному листочку і говорить, що після слів: «Раз, два, три - біжи», діти повинні підбігти до того дерева, з якого у них листочки: з березовими – до берези, з кленовими – до клена і т.д. Вихователь перевіряє, чи діти не помилилися. Через деякий час дошкільники обмінюються листочками, і гра триває. Потім діти самі вибирають листочки. Вихователь продовжує розповідь: «Подув вітер, розлетілися листочки. Залетіли на майданчик, навіть на дробинку високо піднялись». Діти «летять» у зазначене місце. «Вітер ущух – листочки спинилися, - каже вихователь, даючи дітям можливість відпочити. – Тепер я збиратиму листочки.Підніму кленовий листочок і скажу: «Подуй, вітре, прижени до мене кленові листочки». Прилетять до мене листочки, а я спитаю: «З якого дерева ці листочки?» А ви мені відповісте: «З кленового дерева». Потім я скажу: «Вітре, вітре, подуй і принеси дубові листочки». Вихователь по черзі називає 4-5 видів дерев, закріплюючи з дітьми їх назви і форму листя.
2."Знайди листок такий,як на дереві"Підготовка дітей така, як і в попередній грі.Матеріал: дерева і листя.Правило.Шукати на землі листя з таких дерев, які називатиме педагог.Хід гри. Гра проводится восени на ділянці дитячого садка. Вихователь поділяє групу дітей на кілька підгруп. Кожній групі пропонує розглянути листя на одному з дерев, а потім знайти такі листочки на землі. Діти відшукують листя і, виконавши завдання, збираються біля того дерева, з якого воги зібрали листя. Виграє та група, яка першою збереться біля дерева і всі правильно підберуть листя.
3. «Усі додому».Підготовка дітей така, як і в попередніх іграх.Матеріал: листя 3-4 дерев (відповідно до кількості дітей).Правило. Бігти до свого «будинку» можна тільки після сигналу вихователя.Хід гри. Педагог роздає дітям листя і говорить: «Уявіть собі, що ми всі пішли в похід. Кожний загін розбив собі палатку під одним з дерев. У вас в руках листя з дерев, під якими ваші палатки. Ми гуляємо. Раптом з’явилися хмари, загримів грім, пішов дощ. Усі біжать додому». Діти після сигналу вихователя біжать до своїх палаток – становляться під тим деревом, з якого в них є листочки. Коли всі діти стануть під деревом, вихователь пропонує їм порівняти свої листочки з листям на деревах.
4. «Знайди дерево за описом»Підготовка дітей. Загадування і відгадування загадок про дерева, читання творів.Матеріал: дерева, які ростуть на ділянці дитсадка.Правило. Шукати дерева можна тільки після їх опису вихователем.Хід гри.Вихователь описує знайомі дітям дерева, вибираючи з них ті, які мають малопомітні характерні ознаки (наприклад, сосну, горобину, ялину, акацію). Діти повинні знайти те дерево, про яке розповідав педагог. Щоб дітям було цікавіше шукати за описом, можна на дереві або біля нього щось заховати.Другий варіант цієї гри.Правило. Не називати дерева.Хід гри. Вихователь становиться спиною до дерев. Діти описують дерева, відповідаючи на його запитання: Який у дерева стовбур? (Високий, товстий). Якого він кольору? Потім педагог цікавиться формою, кольором, величиною, товщиною листя, чи є на дереві насіння, плоди, як вони називаються, якої форми, величини.За описом дітей вихователь відгадує, яке дерево вони загадали.Третій варіант цієї гри.Вихователь розділяє всіх дітей на дві підгрупи – дві команди. Діти з однієї команди виьирають собі дерево і домовляються,що про ньго розповідатимуть. Потім вони описують дерево для другої команди, яка має відгадати це дерево іназвати його. Коли завдання виконано, команди міняються ролями: ті, що загадували, відгадують, а ті, що відгадували, загадують.
5. «Знайди друзів»Підготовка дітей.Спостереження за деревами на прогулянках. Малювання дерев на занятті та в повсякденному житті. Матеріал. Гілочки дерев, малюнки дітей.Правило.бігти за сигналом вихователя.Хід гри. Діти розбігаються по майданчику з гілочками в руках. На слова «Раз, два, три, дерево рости» діти з однаковими гілками повинні стати в коло.Другий варіант.У вихователя і деяких дітей малюнок дерева. На слова «Раз, два, три, дерево рости», ви повинні зробити коло, а посередині дитина з малюнком. У коло стають ті діти, в яких гілочки цього дерева. - Молодці. Ви добре знаєте, з якого дерева гілочка. Ще я знаю, що у вас добрі серця і ви допоможете гілочкам. (Віднесли у групу і поставили у воду).
6. «В якому будиночку ми живемо»Підготовка дітей. Спостереження за деревами на ділянці дитячого садка, знаходження спільних ознак і відмінностей; бесіди про знайомі дерева, малювання на тему «Дерева на нашій ділянці», вивчення віршів про дерева, загадування і відгадування загадок.Правило. Кожна група дітей повинна скласти відповідну загадку чи опис про свій «будинок» .Хід гри.Вихователь поділяє дітей на чотори групи і говорить, що це буде чотири «будинки». Одна дитина виходить з кімнати. Усі інші разом з вихователем домовляються, в якому «будинку» вони живуть – дубовому, березовому, ялинковому чи сосновому. Кожна групка дітей, відповідно до того, в якому «будинку» вони живуть, придумує загадку або описує цей «будинок». Можна використати вірші, якщо діти їх раніше вивчали.
7. «Що було б,якби з лісу прибрати»Вихователь пропонує прибрати з лісу комах:― Що сталося б з іншими мешканцями? А якби зникли птахи? А якби пропали ягоди? А якби не було грибів? А якби із лісу пішли зайці?Виявляється, не випадково ліс зібрав своїх мешканців разом. Всі лісові рослини і тварини пов’язані один з одним. Вони не можуть існувати один без одного.
8. «Якої рослини не стало?»На столик викладається чотири або п’ять картинок з рослинами. Діти їх запам’ятовують. Вихователь пропонує дітям закрити очі і прибирає одну картинку. Діти відкривають очі і пригадують, якої рослини не стало. Гра проводиться 4-5 разів. Можна з кожним разом збільшувати кількість картинок з рослинами на столі.
9. «Де, що дозріває?»Мета.Вчити використовувати знання про рослини, порівнювати плоди дерев з його листям.Хід гриНа фланелеграфі викладається дві гілочки: на одній ― плоди і листя однієї рослини (яблуні), на іншій ― плоди і листя різних рослин (наприклад, листя агруса і плоди груші). Вихователь ставить запитання: «Які плоди дозріють, а які ні?». Діти виправляють помилку, допущену і складанні малюнка.
Варіант 1.
На столі рознос з різнокольоровими пелюстками різної форми. Діти обирають пелюстки, які сподобалися, називають їх колір і знаходять квітку, відповідну вибраним пелюсткам і за кольором, і за формою.
Варіант 2.
Діти діляться на продавців і покупців. Покупець повинен так описати вибрану ним квітку, щоб продавець відразу здогадався, про яку квітку йде мова.
Варіант 3.
Із квітів діти самостійно складають три букети: весняний, літній та осінній. Можна використовувати вірші про квіти.
12. «Вершки – корінці».Діти сидять в колі. Вихователь називає овочі, діти роблять рухи руками: якщо овоч росте на землі, на грядці, діти підіймають кисті рук догори. Якщо овоч росте в землі ― руки опускають донизу.
13. Гра-казка «Овочі і фрукти».Матеріал.Малюнки із зображенням овочів.Вихователь розповідає:― Вирішив одного разу помідор зібрати військо із овочів. Прийшли до нього горох, капуста, огірок, морква, буряк, цибуля, картопля та ріпа (педагог почергово виставляє на стенд малюнки із зображенням цих овочів). І сказав їм помідор: « Багато бажаючись з’ясувалось, тому ставлю такі умови: в першу чергу в моє військо підуть лише ті овочі, в назвах яких чуються такі ж звуки, що і в моєму імені поомміідоорр»― Як ви думаєте, діти, які овочі відгукнулися на його заклик?Діти називають, виокремлюючи голосом потрібні звуки: горроох, морркваа, карртоопля, ріпа, огірок, пояснюючи, що в цих словах є звук «р», «п», як і в слові «помідор». Малюнки із зображенням названих овочів вихователь переставляє на стенді ближче до помідора.Помідор проводить різні тренування з горохом, морквою, картоплею та ріпою. Добре їм! А інші овочі засмутилися: звуки, із яких складаються їх назви, ніяк не підходять до звуків помідора, і вирішили вони прохати помідора змінити умови.Помідор погодився: «Хай буде по-вашому! Приходьте тепер ті, в назві яких скільки складів, стільки і в моїй!»― Як ви думаєте, діти, хто тепер відгукнувся?Спільно виясняють скільки складів у слові «помідор» і в назвах овочів, які залишилися. Кожна дитина, яка відповідає, пояснює, що в словах «помідор» і «капуста» однакова кількість складів. Малюнки із зображенням цих рослин також переставляються в сторону помідора.Ще більше засмутився буряк. Як ви думаєте, діти, чому?Діти пояснюють, що кількість складів у назві не таке, як у помідора. І звуки не співпадають.― Як допомогти йому, діти? Яку нову умову міг би запропонувати йому помідор, щоб і цей овоч увійшов до його війська?Вихователь повинен підвести дітей до того, щоб вони самі сформулювали такі умови: «Хай приходять ті овочі, в назвах яких наголос падає на другий склад!». Для цього вихователь може запропонувати дітям послухати де наголос у слові «буряк».― Всі овочі стали воїнами і засмучених більше не було! ― підсумовує вихователь.
15. «Розподіл плодів за формою та смаком».Вихователь
пропонує дітям розкласти плоди по-іншому, за формою: круглі в одну тарілку, продовгуваті
в іншу. Після уточнення дає дітям третє завдання: розподілити плоди за смаком ―
на одну тарілку покласти солодкі плоди, на іншу ― несолодкі. Вінні-Пух радіє ―
він любить все солодке. Коли розподіл закінчується, він ставить тарілку із
солодкими до себе: «Я дуже люблю мед і все солодке!». «Вінні-Пух, хіба це
добре, все найсмачніше брати собі ― каже вихователь. ― Діти теж люблять солодкі
фрукти і овочі. Ідіть мити руки, а я розріжу фрукти та овочі і пригощу усіх»
16. «Впізнай та назви».Вихователь
бере із кошика рослини і показує їх дітям. Уточнює правила гри: ось лежать
лікарські рослини. Я буду показувати вам яку не-будь рослину, а ви повинні
розказати про неї все, що знаєте. Назвіть місце, де росте (болото, луки, яр).
Та наша гостя, Червона Шапочка, пограє і послухає про лікарські трави разом з
нами. Наприклад, ромашку аптечну (квіти) збираюсь влітку, подорожник (збирають
тільки листки без ніжок) навесні і на початку літа, кропиву – навесні, коли
вона тільки-тільки виростає (2-3 розповіді дітей).
17. «Так-ні».На всі питання
ведучого можна відповідати тільки словами «Так» або «Ні». Ведучий вийде за
двері, а ми домовимося, яку тварину (рослину) ми йому загадаємо. Він прийде і
буде нас запитувати, де живе ця тварина, яка вона, чим живиться. Ми йому будемо
відповідати тільки двома словами.
18. «Де сніжинки».Діти ідуть хороводом навколо розкладених по колу
карток. На картках зображений різний стан води: водоспад, річка, калюжа, лід,
снігопад, хмарка, дощ, пар, сніжинка, крапля тощо. Під час руху по колу
вимовляються слова:
«Ось і літо наступило,
Сонце ясно засвітило,
Стало дуже припікати.
Де сніжинку нам шукати?»
З останніми словами всі зупиняються. Ті, перед ким розташовуються потрібні
картки, повинні їх підняти і пояснити свій вибір. Рух продовжується із словами:
«Ось зима вже наступила,
Завірюха, хуртовина.
Ви виходьте всі пограти,
Де сніжинку нам шукати?»
Знову вибирають потрібну картинку і пояснюють вибір.
Ускладнення: лежать чотири обручі із зображенням чотирьох пір року. Діти
повинні рознести свої картки по обручам, пояснивши свій вибір. Деякі картки
можуть підходити до декількох пір року.
19. «Чарівний мішечок».В мішечку
знаходяться: мед, горіхи, сир, пшоно, яблуко, морквина тощо. Діти дістають їжу
для тварин, відгадують, для кого вона, хто чим живиться. Підходять до іграшок і
пригощають їх.
20. «Де заховалася рибка?»Мета.Розвивати вміння дітей аналізувати, закріпити назви рослин, розширити словниковий запас.Матеріал.Блакитна тканина або папір (ставок), декілька видів рослин, ракушка, паличка, корч.Вихователь показує дітям маленьку рибку (іграшку), яка захотіла гратися з ними в хованки. Дорослий просить дітей закрити очі, а в цей час ховає рибку за рослину або інший предмет. Діти відкривають очі.«Як же знайти рибку? ― запитує вихователь. ― Зараз я розповім вам, куди вона заховалась». Вихователь розповідає на що схожий той предмет, за яким заховалася рибка. Діти відгадують.
21. «Назвіть рослину».Вихователь пропонує назвати рослину (третю праворуч, або четверту ліворуч тощо). Потім умови гри змінюються (На якому місці знаходиться бальзамін? тощо).
― Назвіть рослини з прямим стеблом, з витким, без стебла. Як потрібно доглядати за ними? Чим ще відрізняються рослини одна від одної?
― На що схожі листки фіалки? На що схожі листки бальзаміна, фікуса тощо?
22. «Чарівні
екранчики».Мета.Розвивати
вміння дітей упорядковувати предмети за властивостями, розуміти умовні
позначення, аналізувати та порівнювати предмети.
Матеріал.«Екран» з трьома «вікнами –
прорізами», в які вставляються стрічки з умовними позначеннями властивостей.
Стрічки-смужки із зображенням предметів з різним ступенем вираженості
властивостей (наприклад, яблуко велике, середнє і маленьке).
Правила та хід гри
Вихователь або хтось інший із дітей вставляють зображення предмета в перше
«віконечко». Пропонує підібрати «сімейку» ― побудувати впорядкований ряд.
Наприклад, великий круг, потім середній, маленький; темна пляма ― світла, ще
світліша.
На початку засвоєння гри зміст будується спеціально: вибирається властивість,
підбираються малюнки з ярко вираженими властивостями.
В подальшому можна використовувати зображення з декількома властивостями.
Наприклад, в першому «віконечку» червоне яблуко, в другому і третьому «вікнах»
― різні за формою, кольором і розміром яблука. Діти обговорюють як побудувати
ряд, яку властивість вибрати.
23. «Четвертий зайвий».Ви вже знаєте, що у нас не тільки комахи і птахи
літають, а є і летючі тварини. Щоб упевнитись чи не плутаєте ви комах з іншими
тваринами, ми пограємо у гру «Четвертий зайвий».
1. Заєць, їжак , лисиця, джміль;
2. Трясогузка, павук, шпак, сорока;
3. Метелик, бабка, єнот, бджола;
4. Коник-стрибунець, жучок-сонечко, горобець, хрущ;
5. Бджола, бабка, єнот, бджола;
6. Коник-стрибунець, жучок-сонечко, горобець, комар;
7. Тарган, муха, бджола, хрущ;
8. Бабка, коник-стрибунець, бджола, жучок-сонечко;
9. Жаба, комар, жук, метелик;
10. Коник-стрибунець, метелик, джміль, горобець.
24. «Гра в слова».Я прочитаю вам слова, а ви подумайте, які із них
підходять мурашці (джмелю, бджолі, таргану).
Словник: мурашник, зелений, пурхає, мед, вертка, працелюбна, червона спинка,
пасіка, надокучлива, вулик, волохатий , дзвенить, річка. Скрекоче,павутина,
квартира, тля, шкідник, «летюча квітка», соти, дзижчить, хвоїнки, «чемпіон по
стрибкам», барвистокрила, великі очі, рудовусий, смугастий, рій, нектар, пилок,
гусениця, захисне забарвлення, відлякуюче забарвлення.
Варіант гри: які слова підходять до овочів (фруктів тощо)
25.«Земля,вода,вогонь,повітря.»Гравці стають в коло, в середині ведучий. Він кидає м’яч комусь із гравців, промовляючи при цьому одне з чотирьох слів: земля, вода, вогонь, повітря. Якщо ведучий сказав «земля», той, хто спіймав м’яч, повинен швидко назвати того, хто живе в цьому середовищі; на слово «вода» гравець відповідає назвами риб, на слово «повітря» ― назвами птахів. На слово «вогонь» всі повинні декілька разів швидко повернутись навколо себе, махаючи руками. Потім м’яч повертають ведучому. Той, хто помилився, вибуває з гри.
26. «Відгадай рослину».Зараз кожен
із вас загадає кімнатну рослину, розповість про неї, не називаючи її. А ми по
розповіді відгадаємо рослину і скажемо її назву.
27. «Гра з м’ячем «Я знаю».Діти стають
в коло. В центрі ― вихователь з м’ячем. Вихователь кидає дитині м’яч і називає
клас об’єктів природи (звірі, птахи, риби, рослини, дерева і квіти). Дитина,
яка спіймала м’яч, говорить: «Я знаю п’ять назв звірів» і перераховує
(наприклад, лось, лисиця, вовк, заєць, олень), і повертає м’яч вихователю. Так
само називаються інші класи об’єктів природи.
28. «Птахи,риби,звірі».Вихователь кидає м’яч дитині і промовляє слово «птахи». Дитина, яка
спіймала м’яч, повинна підібрати видове поняття, наприклад «горобець», і
повернути м’яч вихователю. Наступна дитина повинна назвати пташку, але не повторювати
вже названу.
Так само проводиться гра зі словами: «звірі» та «риби».
29. «Повітря,земля,вода».Вихователь кидає м’яч дитині і називає об’єкт природи, наприклад «сорока». Дитина повинна відповісти «повітря» і повернути м’яч назад. На слово «дельфін» дитина відповідає «вода», на слово «вовк» ― «земля» тощо.
Можливий і інший варіант гри: вихователь називає слово «повітря». Дитина, яка
спіймала м’яч, повинна назвати пташку. На слово «земля» ― тварину, яка живе на
землі; на слово «вода» ― мешканців рік, морів, озер і океанів.
30. Екологічна башта «Ліс».Мета.Ознайомити
дітей з поняттям «ланцюг живлення» і дати уявлення про ланцюгове живлення в
лісі.
Матеріал.Варіант 1 ― площинний: набір карток з
малюнками по 4 в кожній (наприклад, ліс ― рослина ― травоїдна тварина ― хижак);Варіант 2 ― об’ємний: 4 різних за
величиною кубики, на кожній стороні якого ― малюнки лісу (ліс ― гриб ― білка ―
куниця; ліс ― ягоди ― їжак ― лисиця; ліс ― квітка ― бджола ― ведмідь і т.д.)Хід гри. На першому
етапі діти грають разом з вихователем, починають гру з будь-якого кубика.Вихователь: «Це гриб, де він росте?» (В лісі) «Хто із тварин живиться у лісі
грибами?» (Білка) «Чи є в неї вороги?» (Куниця)Далі дитині пропонують скласти ланцюжок живлення із названих об’єктів і
пояснити свій вибір. Показати, що якщо прибрати один із компонентів
ланцюжкового живлення (наприклад, гриб), то весь це ланцюжок розпадеться. На
другому етапі діти грають самостійно. Їм пропонується скласти свою екологічну
башту. На третьому етапі організовуються ігри – змагання: хто швидше складе
башту, в котрій є, наприклад, їжак або вовк.
31. «Піраміда птахи». Мета.Сформувати про простий ланцюг
живлення птахів в природі, закріпити знання про умови, необхідні для росту
рослин і життя тварин.
Матеріал.Варіант 1 ― площинний:
набір карток різного кольору (жовтий, синій, червоний, чорний), моделюючих
умови, необхідних для росту рослин і життя тварин; набір із 3 карток з різними
ілюстраціями рослин і птахів (наприклад, сосна ― соснова шишка ― дятел).Варіант 2 ― об’ємний:
набір із 7 кубиків, де перший – четвертий кубики різного кольору, які
позначають умови, необхідні для життя рослин і тварин; п’ятий ― рослини; шостий
― їжа птахів; сьомий ― птахи (наприклад, горобина ― ягоди горобини ― снігур;
ялинка ― ялинкова шишка ― шишкар; дуб ― жолуді ― сойка; водорості ― равлик ―
качка; трава ― коник-стрибунець ― лелека).Хід гри. Гра
проводиться так само, як гра «Екологічна башта «Ліс». Але при складанні
піраміди обхідно звернути увагу на наступні правила: різнокольорові кубики
розставляються горизонтально, а три кубики з ілюстраціями рослин і тварин
виставляються на цю горизонталь вертикально, один на один, з метою показати
ланцюжок живлення в природі.
Немає коментарів:
Дописати коментар