Пізнавальна казка як засіб ознайомлення дошкільників з елементарними економічними знаннями
Завантажити презентацію |
Скільки багато сказано про казку. Казка чи не основний "атрибут"у дитячому віці? Саме з казок ми довідуємося про основні поняття "добро-зло".Саме у казці добро завжди перемагає зло. Але цікаво те,що в кожній казці можна знайти знання про економіку. Пропоную вам консультацію і презентацію "Пізнавальна казка як засіб ознайомлення дошкільників з елементарними економічними знаннями".Тут ви знайдете для себе, які функції казки, з якими економічними категоріями потрібно бути обізнаному: ресурси, потреби, спеціалізація, торгівля і т.д., щоб ознайомити з цим дітей, а також ігри на економічну тематику.
Консультація
для вихователів
І.В.Мартинюк,
вихователь
Життя кожної дитини безпосередньо
пов'язане з економікою. В ранньому віці вона має потреби в їжі, одязі, житлі,
іграшках, книжках. З віком потреби ці стають дедалі різноманітніші , і ми все
частіше чуємо від малят слово "хочу". Але чи в змозі дорослі задовольнити
всі потреби дитини?Звичайно, ні. Це часто викликає протест і обурення малюків,
бо вони ще не можуть зрозуміти, що життя підпорядковане різним економічним
законам.
Один із них проголошує: потреби людини
безмежні, а можливості для їх задоволення обмежені.
Тому ми, дорослі, поділяємо
потреби на першорядні, які намагаємося задовольнити у першу чергу, та
другорядні, задоволення яких відсувається на пізніший час.
Цілком зрозуміло, що чим раніше
ми розпочнемо економічну освіту дітей, тим усвідомленішими, раціональнішими та
розумнішими будуть їхні дії та вчинки.
Ознайомлюючи дітей з основами економіки,
ми допомагаємо їм збагнути багато життєвих істин: чому дорослі мають працювати, чому
діти повинні допомагати батькам (прибирати, готувати їжу і т.д.), чому треба
бути ощадливими і що означає це слово.
Чим старшими стають наші діти, тим
активніше вони можуть брати участь в організації домашнього господарства
(розподілі сімейного бюджету, складанні меню).
Опанувавши ази родинної
економіки, діти будуть прагнути організувати свій бізнес, реалізувати набуті
знання та підприємницькі навички, а,можливо, і талант. Важливу роль у цьому
відіграє економічна освіта та виховання. Ґрунтовна економічна підготовка
сьогодні необхідна не тільки професіоналам з цього фаху, а й усім людям.
Усі ми, педагогічні працівники,
маємо навчитися економічно мислити та економічно діяти. Повинні вміти
відповісти на різні запитання дітей, знати, в чому полягає природа економічних
явищ, як функціонує економіка підприємства, області, країни.
Економічна освіта має
здійснюватися систематизовано, тільки тоді вона дасть позитивні результати.
Тому починати цей процес треба в дошкільному закладі,
поступово розширюючи та поглиблюючи його в початковій та середній школі.
Уже старшим дошкільнятам доступні такі
економічні категорії, як потреби ,ресурси, праця, гроші, якщо їх зміст
розкривається перед ними в цікавій ігровій, казковій формі.
Наведу приклади кількох розробок тем з
економічної освіти дошкільнят.
їх можна використовувати також і в
початковій школі. Головними персонажами в цих розробках є лісові мешканці,
тобто казкові герої.
Тема 1. "Бесіда за мотивами
казки "Троє поросят".
Мета цього заняття «. дати
уявлення про первинні економічні потреби, зокрема в житлі. Дати уявлення про
ресурси і проблему вибору (вибір житла).
Вчити висловлювати свої думки і
аналізувати ситуацію.
Поросята, кожен собі, вирішили
побудувати будинки. Але перед ними стала проблема вибору/ з чого? Ніф-Ніф
вирішив будувати з листя, його в лісі багато. Нуф-нуф - з хмизу, його в лісі
також вистачає і будувати легко і швидко. А Наф-Наф вирішив збудувати кам'яний
будинок. Він міцний, в ньому не страшні ні дощ, ні вітер, і від хижого звіра
можна заховатися, а це дуже важливо.
Щоб збудувати дім, потрібні ресурси. Необхідно
пояснити дітям, що ресурси - все те, що нам потрібне для будівництва будинку, а
також, щоб вести господарство. Ресурси поділяються на природні (ті, що дає
природа), матеріальні - інструменти для будівництва і людські - "майстрова
рука уміла", тобто праця.
Закріпити знання про природні
ресурси, про працю на городі (поділ праці) можливо на слідую чому занятті:
"Збір урожаю овочів".
На цьому занятті діти знову
стикаються з економічним поняттям ресурси (природні, матеріальні, трудові).
Готуючись до заняття, необхідно звернути
увагу на такі моменти:
економічна наука поділяє всі
життєві блага на дві групи: даровані блага і економічні. Даровані блага - це
все те, що людина бере від природи в готовому вигляді (вода, повітря, гриби,
ягоди, риба в річці тощо). Але свої потреби людина, здебільшого, задовольняє за
рахунок не дарованих, а економічних благ.
Економічні блага - це те, що
людина виробляє для задоволення своїх потреб. Розподіливши обов'язки, залежно
від того, в кого краще виходить та чи інша робота, на городі виростили хороший
урожай овочів, тобто, переклавши мовою економіки, ми повинні сказати, що
спеціалізація сприяла підвищенню продуктивності праці.
Для вдосконалення засобів виробництва та
їх використання люди поклали в основу своєї господарської діяльності два
важливі моменти: спеціалізацію і торгівлю.
Розкрити суть торгівлі, дати
уявлення про такі економічні категорії як: товар, гроші, реклама, необхідність
обміну (товар - гроші - товар) можливо на новому етапі ознайомлення дітей з
економікою. Це такі заняття: "Як поросята збиралися відкрити свій
бізнес", "Лісова крамниця". Завдяки працелюбності, правильному
розподілу праці, щедрій землі та сприятливій погоді лісові мешканці зібрали
багатий урожай щедрого лісу. Побачили і, що їжі вистачить на всю зиму та ще
багато залишиться, вирішили вони організувати свій бізнес, відкрити торгівлю.
Тут необхідно пояснити дітям такі економічні категорії, як товар, ціна, гроші,
реклама, бізнес.
Товар - це продукт праці, призначений для
обміну шляхом купівлі продажу. Кожен товар має свою споживчу вартість і
вартість (ціну). Чим більша собівартість, тим вища ціна товару. Щоб успішно
йшла торгівля, необхідна реклама - це засіб, за допомогою якого привертають
увагу покупців до товару. Діти часто зустрічаються з рекламою, адже вона
сьогодні всюди.
Розкрити роль праці в житті кожної
людини, підвести дошкільників до розуміння її важливості й необхідності.
Дати уявлення про якість товару і
брак, розширити знання про різновид бізнесу допомагають такі заняття: "Як
хліб на стіл прийшов", "Наші потреби та розвиток бізнесу".
Щоб жити - потрібно працювати. Люди працюють, організовують різноманітний
бізнес, виготовляють якісний товар, який користується попитом. А надійними
помічниками людини є різноманітні машини. Це і побутова техніка, різноманітні
обладнання на заводах і фабриках, а також різні види транспорту. Поглибити і
розширити знання дітей про різні види транспорту та його призначення,
підкреслити залежність людей різних професій від роботи транспорту, виховувати
культуру поведінки у громадських місцях, бережне ставлення до майна та повагу
до праці транспортників можливо на такому занятті: "Машини-наші
помічники":
Суть людської праці полягає не тільки у
виготовленні товарів, створенні матеріальних ресурсів, а і в наданні
різноманітних послуг, за які люди повинні платити.
Заняття на тему
"Транспорт", "Як лист до мене прийшов", допоможуть
розширити знання дітей про пасажирський транспорт, про пошту, як установу
зв'язку, про її призначення, дадуть уявлення, що марка - це плата за поштові
послуги, як і квиток у транспорті є платою за проїзд.
Щоб провести ці заняття, потрібно бути
обізнаному з багатьма економічними категоріями: ресурси, потреби,
спеціалізація, торгівля і т.д.
Потреби людини завжди перевищують
наявні можливості суспільства для їх задоволення. В будь-якому суспільстві
існує проблема обмеження потреб. Це породжує проблему вибору.
Як розподілити ресурси? Які потреби
задовольнити в першу чергу, які відкласти на певний час, а від яких і зовсім
відмовитися?
Це дуже складна і болюча проблема. Вона
завжди постає перед дітьми і дорослими, окремою сім'єю, державою. Незважаючи на
складність цих категорій та понять, ми ставимо ці проблеми і розв'язуємо їх з
героями казки за допомогою дітей.
Пізніше, після засвоєння дітьми
певних економічних знань, є можливим і доступним дітям вирішення деяких проблем
їх реального життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар